6:24 PM

ASREEMORO PEJUANG SULU TAPI PENGKHIANAT NEGARA MALAYSIA ?

Asree:
Apa pandangan Datu tentang Isu Sabah serta taburan harta-harta "karun" Kesultanan Sulu yang bertaburan di seluruh dunia?

Datu: 
Tentang Sabah, perbincangan tentang hal ini (tuntutan Sabah) adalah tidak relevan dalam masa kita perlu mengumpul tenaga mengembalikan kedaulatan Sultan dan Rakyatnya di Sulu. Saya kira buku kamu telah menjelaskan segala-galanya bukan? Apa yang penting sekarang perpaduan ummat Islam dengan menyokong kami di Sulu sehingga berjaya mentadbir sendiri, inilah yang lebih utama.


http://tausugglobal.blogspot.com.

Salam buat pembaca semua...


Setelah membaca laman blog  saudara asree, Jiwa saya sebagai anak Malaysia meluap-luap untuk memberikan pendapat terhadap beliau dan di kongsi bersama dengan warganegara Malaysia yang sayangkan Malaysia. Tanggapan pertama saya terhadap beliau setelah membaca biodata dan pengelibatan beliau pada gerakan kemerdekaan sulu , beliau sebagai pengkhianat Negara Malaysia. Sebab-sebab saya berkata demikian. 
1. Beliau adalah anak suluk kelahiran Sabah yang memegang MY Kad Negara Malaysia dan mendapat keistimewaan sebagai warganegara.
2. Menetap di semenanjung, mendapat pendidikan menengah rendah sehinggalah ke universiti dan berkerja di Malaysia dan mendapat keistimewaan sebagai penduduk bumiputera sabah dengan menggunakan sumber-sumber kerajaan Malaysia sepenuhnya.

Beliau terlibat secara langsung pada proses memerdekkaan SULU dan membantu untuk menjayakan perjuangan tausug di Kepulauan Sulu. Beliau secara terang-terangan mengaku dilantik sebagai wakil kerajaan Sulu yang akan dibentuk pada 2010. Persoalanya. Kenapa Asree begitu beria-ria hendak memerdekakan Sulu sedangkan beliau bukan warga negara FILIPINA beliau adalah warga negara MALAYSIA. Di mana jiwa dan ketaatn Asree sebagai warganegara MALAYSIA.
   Saya mencadangkan kepada saudara Asree gugurkan taraf warganegara Malaysia dan pohon suaka politik di Sabah untuk meneruskan perjuangan anda semoga berjaya. kenapa saya berkata demikian...?????
  Sejarah penyerahan sabah oleh kesultanan sulu kepada British telah diketahui dari generasi ke satu generasi, tetapi keturunan sultan sulu tidak dapat menerima hakikat ini sehinggalah sekarang waris sultan sulu masih mahu menuntut Sabah.Tapi sayangnya suara daripada keturunan sulu tidak mendapat reaksi dunia kerana mereka tidak diiktiraf oleh kerajaan Filipina.Jadi perjuangan ini hanya berlaku di sekitar kepulauan sulu dan dipandang sepi oleh masyarakat dunia. Mana mungkin Malaysia akan lepaskan Sabah kepada waris kesultanan sulu yang menuntut Sabah berpandukan sejarah lama.Kalau diikutkan sejarah lama yang menjadi bukti kepada tuntutan sesuatu negeri atau negara maka banyak negara didunia ini akan luput dari peta dunia.
sebagai contoh. Sarawak/sabah akan dituntut oleh brunai, sebahagian semenanjung tanah melayu akan dituntut oleh Thailand, Amerika Syarikat akan dituntut oleh British dan banyak lagi..
  Adalah satu perbuatan subversif yang menggugat keamanan negara apabila rakyatnya terlibat dalam perjuangan membebaskan negara lain yang hendak dibentuk. Dari segi hubungan antarabangsa antara Filipina dan Malaysia akan bertambah rengang kerana kerajaan Malaysia dengan sengaja membiarkan rakyatnya menggunakan sumber yang ada dalam negara berjuang menegakkan kerajaan SULU dan akhirnya nanti akan menuntut SABAH itu adalah Haknya..bukan itu pengkhianat Negara. itulah sebenarnya yang tersirat pada perjuangan keluarga sultan Sulu.sila baca dialog ASREE denga SULTAN MEREKA. isi yang tersirat adalah masih tidak releven menuntut sabah sekarang kerana mereka baru mengumpul kekuatan nanti akan tiba masa yang sesuai barulah sabah akan dituntut. 
   Kenapa KEMENTERIAN KESELAMATAN DALAM NEGERI tidak mengambil tindakan kepada rakyat Malaysia yang terlibat dalam perjuangan Kemerdekaan Sulu. ...adakah Malaysia mengiktiraf perjuangan ini dan memang berniat hendak melepaskan SABAH..???? ..Mana pemikir Malaysia ISIS lontarkan pandangan anda jangan asyik memkirkan negara lain tapi SABAH akan tergadai nanti. Kita harus belajar dari sejarah dimana  pulau kita jatuh ketangan Singapura kerana atas alasan kerajaan Malaysia tidak mengendahkan pulau tersebut . Sediakan payung sebelum hujan.. Bagi rakyat Suluk Sabah yang memegang My Kad hargailah taraf sebagai warganegara tanamkanlah sifat taat dan setia kepada Raja dan Negara Malaysia sebabnya anda warganegara Malaysia.Jangan terlibat pada perjuangangan ini sehingga memohon surat beranak UTC Sulu anda juga yang akan kerugian. Memang tidak dinafikan ramai saudara dan nenek moyang kalian di Sulu tetapi anda harus sedar anda adalah warganegara Malaysia jangan gadaikan keistimewaan anda di Malaysia dengan perjuangan yang belum pasti.
  Akhir sekali saya memohon maaf pada saudara ASREE dan yang terlibat dalam penulisan saya ini. yang mungkin ditimpa masalah akibat pandangan, yang saya lontarkan ini. kerana jiwa saya adalah jiwa anak MALAYSIA. I LOVE MALAYSIA,  MALAYSIA TRULY OF ASIA.


60 comments:

Datu Rosmai said...

Untuk pengetahuan pembaca,Pihak kesultanan Sulu tidak akan menuntut Sabah daripada kerajaan Malaysia tetapi hanya ingin keluar dari cengkaman dan jajahan Filipina sahaja.Mereka mahu menubuhkan kembalikan Kerajaan Kesultanan Sulu sejak Tahun 1400an yang dirampas oleh Sepanyol,Amerika dan Filipina.Sultan Sulu tidak mengiktiraf Kerajaan Filipina.Tanah Kesultanan Sulu bukan tanah jajahan Filipina tetapi hak mutlak Sultan Sulu dan rakyatnya(Tausug)sejak dahulu lagi.Mereka bukan Filipina,MNLF,MORO dan sebagainya.

talib said...

sya sungguh tertarik dgn perkataan pejuang tapi pengkhianat yg diungkapkan oleh saudara mambangtiora!saudara sebelum saya bersetuju atau tidak kepada ungkapan tersebut terlebih dahulu sya cadangkan-tanyakan terlebih dahulu kpd diri saudara beberapa soalan berikut:- 1.apa yg anda faham tentang perkataan sulu? 2.apa pula pendapat saudara dan orang yang mengaku sebagai bumiputera sebenar negeri sabah terhadap orang sulu itu walupun orang orang suluk itu juga adalah warga dan bumiputera sabah. 3.di sabah perkataan suluk dan pilak akan di sinonimkan dengan filipina oleh org yg mengaku bahawa sabah ini mereka yg punya.walaupun pilak dan suluk ini juga adalah warga dan bumiputera sabah.siapa sebenarnya yg suka ungkit mengkit ni?siapa yg sebenarnya yg cuba menyemai benih prkauman ini?inikah yg dimaksudkan dgn satu malaysia? 4.kalau saudara ada perasaan,bangsa&suku.jangan lupa org lain juga ada.org suluk&pilak itu juga ada. 5.alang alang menyeluk pekasam biar sampai kepangkal lengan.kalau benar kita orang yang adil knapa asyik kita sahaja yg mendabik dada dgn bangasa kita kenapa pula pilak&suluk itu tidak boleh.kalau anda tidak mahu dipandang rendah ingatlah suluk&pilak itu juga tidak mahu. 6.kalau kita mengungkit tentang kelebihan yang dinikmati oleh asreemoro sebagai warganegara malaysia-setahu sya majoriti buruh binaan dan infranstruktur khususnya di negeri sabah dan malaysia amnya adalah dari kalangan pilak&suluk.sya bekerja dari pojek ums keprojek kolej matrikulasi labuan keprojek kompleks sukan likas keprojek politeknik keprojek mini putera jaya dan banyak lagi.majoriti buruhnya adalah daripada pilak dan suluk. 7.adakah kita sama macam firaun.yang hanya tahu memperhambakan orang lain? 8.sya juga malaysian dan saya juga sayangkan malasia.lebih drpd saudara mambangtiora menyayanginya tapi biarlah kita adil kpd sensitiviti org lain.
9.sya percaya asreemoro lebih drp satu malaysia-minda beliau mencapai tahap satu dunia.lgi pun satu malaysia tentu tiada tanpa satu dunia.pasti. 10.bertemu kembali....(drpd:EDREAL)

Anonymous said...

Hello...
erm....
sepertimana atas segala hujah-hujah yang di berikan oleh saudara talib...dalam petikan d atas....
saya dengan hati terbuka dan sebulat suara,bersetujuh atas huajaan beliau...

(dRpD...Masry)

talib said...

saudara mambangtiora prinsip yang betul ialah di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung.pandangan ikhlas saya ialah sedikit pun sya tidak nampak tanda yang asreemoro adalah pengkhianat malaysia.dan sya percaya asreemoro juga tidak bermaksud demikian.dan juga saya percaya bahawa jauh di lubuk hati saudara mambangtiora saudara mengakui bahawa asreemoro mustahil akan mengkhianati malaysia.kecuali saudara mambangtiora ada maksud tersirat disebalik setiap apa yang saudara katakan atau fikirkan.saudara kalau betul kita memahami apa itu satu malaysia kita juga mestilah memahami satu dunia.dalam dunia ini bukan bangsa saudara mambangtiora sahaja yang ada bangsa lain juga ada.semuanya juga ada perasaan.tuhan tidak menyatakan bangsa sulu itu lebih mulia daripada bangsa lain dan tuhan juga tidak menyatakan bangsa lain itu lebih mulia daripada bangsa suluk.semuanya dijadikan utk berkenal kenalan bukan utk memperkecil kecilkan.sya berpendapat mental dan spiritual saudara tidaklah mencapai tahap global.bukankah para pemimpin negara kita juga ada sensitiviti terhadap nasib malang yang menimpa negara lain di dunia ini.dan bolehkah ini dianggap sbgi mengkhianati negara.adakah?saudara mamba
angtiora sama separti FIRAUN yang hanya tahu menghambaabdikan orang lain utk membina piramidnya setelah itu mnafikan segala galanya.lupakah kita kapada ungkapan ini-'APA YANG KITA PIJAK,KITA RASAI DAN NIKMATI PADA HARI INI ADALAH HASIL KEPUTUSAN NEKAD YG TLH DIBUAT OLEH PEMIMPIN SEBELUM INI WLAUPUN ADA PIHAK YANG MEMPERTIKAI ASAS ASAS KEPADA KEPUTUSAN ITU.'Yang pasti pusat pusat pngajian dan pentadbiran yang kita duduki dgn selesa dan nyaman pada hari bukanlah hasil tangan kedua ibubapa kita.memang betul bergaji tapi tolak itu ini lebih kurang juga macam hamba abdi.sya pun tengah cari idea macam mana kita boleh dapatkan technician yang bergaji mahal dr AS and JEPUN tu utk buat kerja di negara kita tercinta ini.entahlah mampukah saudara mambangtiora membayar gaji mereka itu.sbb mereka juga ada kelas bukan saudara mambangtiora sahaja.

talib said...

sungguh menarik perkataan perkataan atau istilah istilah yg saudara mambangtiora gunakan seolah olah saudara cuba m emperlihatkan tahap akademik saudara. (1)ISIS-Apa yg saudara faham tentang ISIS?sya cadangkan ISIS adalah institut bertaraf global-mental,spiritual dan analitikal sadara jelas bertaraf lokal-asreemoro bertaraf global-lokal sama sekali tidak layak mencabar global(2)SUBVERSIF-apa itu subversif?-sya cadangkan subversif secara umumnya ialah perbuatan yg menafikan atau menghalang pelaksanaan undang undang dgn cara menafikan undang undang atau melalui kekarasan-asreemoro tidak pernah menghalang undang melaysia juga tidak pernah mengangkat senjata utk melakukan kekerasan beliau hanyalah pejuang pena yg meytakan fakta sejarah dan tulisannya dibyenarkan utk dijual di mana2.sya cadangkan menuduh seseorang sbgi subersif juga boleh disifatkan sbgi org yg cuba MENIMBULKAN SUBERSIF.fitnah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3)memajakkan dengan menyerahkan bukankah berlainan???cuba saudara bertanya ke dalam diri sendiri.semasa saudara membaca rujukan ditulis MEMJAKKAN atau MENYERAHKAN-BAGAIMANA DGN UFTI.Kalau betullah dlm rujukan yg saudara baca itu di tulis memajakkan kemudian saudara pula tulis sebagai menyerahkan-sya cadangkan saudara memang PEMBOHONG.sya juga tksub&syangkan malaysia tp fakta tetap fakta.masih banyak cara memkpertahankan sesuatu tanpa berbohong.(4)pulau batu putih berbanding sabah adlah berlainan sama sekali-justifikasi kamu sungguh tidak releven-berhujah sekadar melepaskan batuk ditangga.(5)sya cadangkan bukan saudara mambangtiora sorang je yg sayangkan malaysia ni.smua org pun begitu.malaysia truly asia?tq!suluk@tusug juga adalah asian.(5)nabi MUHAMMAD berbangsa arab-tpi tdk pernah menyatakan arab itu lebih mulia drpd tausug........entahlah klo ada dinyatakan dlm kitab - mambangtiora itu lebih mulia drpd tausug......

Asreemoro @ Asreesulu said...

Tidak syak lagi, tuan punya blog ini adalah pengkhianat Islam,

Saya biasa berdialog dengan pelajar universiti dari UMS ke UIAM Gombak secara muhibbah berkenaan Isu Sabah adalah KEPUNYAAN KESULTANAN SULU, Malaysia hanya memajak menyambung pajakan dari kerajaan British. Satu fakta yang mana kerajaan Malaysia tidak pernah menyangkalnya.

Bagi saya Malaysia berhak menjaga Sabah berbanding Filipina, sila baca buku saya Tausug & Kesultanan Sulu. Siapa yang Dayyus anda atau penulis buku tersebut.

Bagi saya pengkhianat kepada Islam ialah Dayus (Diharamkan Syurga baginya), apatah lagi bercakap tidak tunjuk muka.

Kontek saya untuk suarakan bahasa khianat anda, 0163472849 atau berjumpa untuk dialog InsyaAllah saya akan hadir.

http://tausug-global.blogspot.com/

hafes said...

hoooyahhh aki mambangtiora keturunan mindanao...

Juburi said...

Untuk pengetahuan anda Tanah Sabah adalah hak milik kaum DAYAK. kaum sera gunting. tahukah anda kaum iban (sea dayak) telah di upah oleh company british india utk memburu lanun bajau yg memporak perandakan kawasan perairan sabah/sarawak. Kalau mahu bukti marilah kita berperang sekalai lagi. Dayak adalah pemancung kepala yg ditakuti oleh orang british masa lampau cuma kebanyakkan kaum ini tinggal dalam hutan di masa lalu.

i'm summoning the ancestor warrior spirit to spook all the dayaks people to wage war with all this PTI (pilak filipin) dayak semua ayuh pancung kepala pilak PTI.........!!!!

Anonymous said...

pilak oh pilak mengapa engkau bodoh....macam mana aku tak bodoh aku takut anjing....oh anjing oh anjing mengapa pilak takut...macam mana pilak tak takut sebab keturunan pencuri macam mustapha....

Drpd: Putera Bugis

brunei said...

Saya sokong awak Putera Bugis,

Mari kita ganyang PTI...PTI ni yang sudah lantang bersuara, mulut celupar berbau busuk makan ikan kering saja...mentang-mentang la pribumi sabah ni berdiam diri selama ini...

Bangsa brunei la yg sepatut-patutnya yg layak menduduki kawasan persisir pantai yg di cemari oleh PTI...PTI filipin ni

Mari kita pakat-pakat gugurkan Bom atom korea utara ke pulau ikan Sulu (Moro Land) tu, biar pulau bajausuluk mundu tu tengelam.

Anonymous said...

sudahlah jangan kita bergaduh...yang untungnya adalah musuh2 kita...sedar atau tidak, kita semua semua berkongsi satu musuh!!!

zionis-illuminati-para penyembah syaitan laknatullah!!!

new world order sudah mau dekat..
ketepikan kesukuan kita masing2!!!

bg kt kalangan Islam, Allah nda pandang suku2 ni...nda dibawa jenama bangsa ni masuk kubur, nda ditanya apa bangsa kau bila dalam kubur, yg penting adalah iman dan taqwa..bersatu kita balik kerana Allah dan Muhammad Rasulullah!!!

bg yg bukan Islam, yg penting adalah kesatuan serumpun kita..satukan barisan kita ni atas dasar rumpun melayu..dusun ka, dayak ka, bugis ka, bugis mix ka, sino brunei ka.. pedulikan semua tu..yg penting kt semua adalah rumpun melayu!!! orang2 bukan rumpun kita tengah tunggu time utk makan kita semua. sedar lah kita semua!!!

percayalah...sampai kiamat pun pasti nda tertegak jugak kerajaan sulu kalau yang dibawanya adalah semangat kesukuan pilak tu. macam saja yang duduk di selatan filipina tu semua suluk!!!

cubalah bawa panji tauhid dengan seikhlasnya..pasti sokongan yang datang utk memerdekakan sulu bukan setakat dari kaum suluk sahaja tapi datang juga dari suku2 lain macam ubian, bajau, kagayan, brunei dll!!

cuba ingat perjuangan dakwah syarif abu bakar dan syarif kabungsuan..cuba ingat sendiri bagaimana pada suatu ketika dulu, brunei dan sulu ada hubungan yg erat dan saling membantu terutama menghadapi sepanyol...lupakah kamu sudah wahai suluk2 sekalian!!!

macam mana la kamu mau berdaulat sedangkan yang kamu daulatkan adalah kesukuan..cuba fikirlah sendiri!!!

dunia sudah akhir zaman...kasi lepas la dulu diri tu dari nafs ammarah...mari sama2 mujahad nafs dulu, capailah dulu maqam iman yg sbenar2nya!!! maqam iman yg haq!!! berjuanglah dengan iman, ilmu dan amal...insyaAllah..pertolongan Allah bersama kita semua!!!

wassalam.

Anonymous said...

terdapat juga orang-orang yang berhujah disini sengaja menyimpang dari fakta kerana mahu melarikan tumpuan dari tajuk sebenar..supaya dapat terus menyembunyikan perjuangan karut mereka.jBaiklah, yang saya nampak disini ialah soalan mengapa asreemoro yang mengakui bahawa rakyat Malaysia tetapi gigih melaung-laungkan pembebasan sulu sedangkan? tiada sesiapa yang menghina bangsa tausug pada permulaan artikel ini, tapi memang dasar peribadi orang tausug, pantang disebut bangsa mereka, lalu mahu bergaduh seperti @ talib itu..tiba-tiba dgn tidak tau malu terus menyerang admin dgn soalan adakah anda faham perkataan sulu.? tiada siapa yang mahu tahu maksud sulu itu, kerana langsung tidak penting kepada kami atau tiada mudarat kepada kami,dan perjuangan kamu mahu merdeka bukanlah masalah kami.kerana apa? sikap kami yang aman damai dan lembut ini , tidak seperti kamu yang sentiasa mahu menunjuk hebat dan kuat kepada sesiapa saja di sabah. Adakah kamu sedar pandangan orang kaum lain terhadap kamu?..saya fikir kamu selalu memaksa orang untuk bersetuju dengan pandangan kamu, dan enggan mengakui kebenaran.(ya kebenaran akan terserlah dan pembohongan sejarah oleh kaum tausug akn terserlah juga) Ingatlah setiap perkataan kamu akan diadili di depan Allah Taala kelak.. dan buat asreemoro, mana dia bukti sabah itu dipajak oleh Maysia..kemukakan bukti sahih baru cakap..kalau kau mengaku sabah milik Malaysia, mengapa diungkit cerita ketuanan sulu terhadap negeri kami ini?.. hentikanlah kerana sekarang anak bangsa negeri sabah sudah sedar akan permainan kamu itu...
saya waris Datu Alaudin Diraja..

SubulNabigu said...

Lucu betul sampai pewaris diraja disini. Meluat aku baca title yg tidak ditarif itu. Memalukan. Sepatutnya asreemoro itu sudah dikena ISA...kurung dirawat dan dihantar ke rumah sakit jiwa

Anonymous said...

Pada pendapat saya, tidak salah kaum tausuq ni bebas dari filipina, malahan mereka tidak menuntut ke atas sabah pun...dgn pembentukan kesultanan sulu....kenapa mesti dihalang pembebasan mereka?

Anonymous said...

Tujuan Tanah Sulu itu mahu dimerdekakan, hanyalah dengan harapan agar generasi mereka pada masa hadapan akan lebih baik & terjamin mcm bangsa lain & tidak lagi menjadi "BEBAN" kepada pihak lain. Cuba Fikirkan, Jika Tanah Sulu itu MERDEKA, semua rakyatnya yang dipanggil orang sebagai "Pilak @ Sulu" itu kan boleh kembali ke Tanah Sulu dan membena kehidupan mereka di sana
maka, tiada lagi para Pilak @ Suluk akan mahu tinggal di Sabah atau di mana2 kiranya Tanah Sulu itu telah MERDEKA, AMAN & Mentadbir Negara mereka sendiri. Rakyat Sulu telah lama "Menderita" (akibat kezaliman Filipina", maka kita Sesama Islam sepatutnya membantu mereka ini.
-Wassalam
A2M

Anonymous said...

Assalamulaikum saudara Mambangtiora,
saya sebenarnya tidak berapa setuju dengan apa yang saudara katakan,saudara tidak sepatutnya melontarkan komen yang sebegitu tanpa usul periksa terlebih dahulu. Jika diamati secara mendalam Kerajaan Sulu seperti yang saudara katakan sebenarnya tidak bernaung dibawah kerajaan Filipina,hal ini demikian kerana kerajaan sulu sebenarnya adalah kerajaan Islam. Dan kerajaan tersebut tidak pernah sesekali pun meminta untuk menuntut kembali negeri Sabah,mereka hanya meminta pertolongan agar mereka mendapat kebebasan daripada kerajaan Filipina.
Hasil kerja saudara Asree Moro sebenarnya boleh dianggap sebagai satu karya yang baik. Hal ini demikian kerana,berdasarkan buku beliau iaitu "Tausug dan Kesultanan Sulu" orang-orang Sulu@Tausug dapat mengetahui asal-usul mereka. ditegaskan sekali lagi wahai saudara,Kesultanan Sulu tidak bernaung dibawah pemerintahan Filipina.Jika tidak,tidak akan ada wujudnya pejuang seperti MNLF dan Moro yang menentang kerajaan Filipina tersebut.
Saya faham saudara berjiwa Malaysia,saya juga begitu.Namun,pengkhianatan kerajaan Filpina pada masa dahulu kepada kesultanan Sulu memang tidak dapat dimaafkan.Ini kerana,mereka(Kerajaan Filipna) membenci Kesultanan Sulu disebabkan Kesultanan Sulu adalah kerajaan Islam.Tanpa adanya pejuang2 seperti Moro dan MNLF,orang2 Islam di Mindanao akan ditindas.
Saya amat berharap sebelum saudara melontarkan komen yang sebegini,mohon untuk saudara buat pemerhatian yang dan usul periksa secara mendala terlebih dahulu.
Assalamualaikum.

Unknown said...

Jika ingin perjuangkan kemerdekaan Sulu dari Filipina, silakan berjuang. Tuntutlah kemerdekaan kalau itu yang terbaik buat saudara-saudara kita di sana. Tapi mohon jangan diganggu-gugat negara lain yang sudah berdaulat.

Anonymous said...

Saya setuju bahawa Asree adalah pengkhianat negara, saudara Asree sememangnya laya dilucutkan taraf kewarganegaraan kerana jelas beliau langsung tiada sifat seorang rakyat Malaysia, beliau langsung tidak kenal pepatah yang mengatakan "di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung". Namun kita tidak hairan kenapa saudara Asree tidak mengenal pepatah itu kerana beliau sememangnya bukan rakyat Malaysia. Sifat beliau tidak ubah seperti sifat seorang ulama dari Arab yang bermastautin di AS dan diberi kebebasan untuk mmemiliki satu tapak untuk mendirikan Masjid yang akhirnya menyatakan penentangan terhadap kerajaan AS yang telah memberikan keistemewaan kepada beliau. Bagi saya peribadi seumpama ini sama seperti peribadi saudara Asree yang seperti "anjing tersepit kesakitan, bila dilepaskan akan menggigit orang yang melepaskannya", untuk pengetahuan saudara Asree ini juga salah satu pepatah rakyat Malysia yang saya pasti saudara Asree tidak memahaminya kerana saudara bukan rakyat Malaysia yang berjiwa rakyat Malaysia.

RangeRimba said...

Anonymous June 4, 2012 2:14
AM
Saya setuju bahawa Asree
adalah pengkhianat negara,
saudara Asree sememangnya
laya dilucutkan taraf
kewarganegaraan kerana jelas
beliau langsung tiada sifat
seorang rakyat Malaysia, beliau
langsung tidak kenal pepatah
yang mengatakan "di mana
bumi dipijak di situ langit
dijunjung". Namun kita tidak
hairan kenapa saudara Asree
tidak mengenal pepatah itu
kerana beliau sememangnya
bukan rakyat Malaysia. Sifat
beliau tidak ubah seperti sifat
seorang ulama dari Arab yang
bermastautin di AS dan diberi
kebebasan untuk mmemiliki
satu tapak untuk mendirikan
Masjid yang akhirnya
menyatakan penentangan
terhadap kerajaan AS yang telah
memberikan keistemewaan
kepada beliau. Bagi saya
peribadi seumpama ini sama
seperti peribadi saudara Asree
yang seperti "anjing tersepit
kesakitan, bila dilepaskan akan
menggigit orang yang
melepaskannya", untuk
pengetahuan saudara Asree ini
juga salah satu pepatah rakyat
Malysia yang saya pasti saudara
Asree tidak memahaminya
kerana saudara bukan rakyat
Malaysia yang berjiwa rakyat
Malaysia.
Ehemm...
Anon ni berugama Islam kah?
Kalau bukan,anda telah cuba mengapi-apikan isu agama...saya tanya awak,apa kena mengena si Asree dengan cerita Ulama di USA tu?Kamu ni dengki kali dengan si Asree ni sebab dia berjaya terbitkan buku nya.Lagipun kau kena ingat si Asree tu tak pernah pun mintak sepiring nasik dari dapurmu.Suka hatinya lah apa dia mahu buat...bukan langgar hukum agama pun.Rilek la bro Asree...teruskan perjuangan mu,sesungguhnya Allah bersama sama orang yang benar dan bertaqwa.

Kaduk said...

sy tidak cenderung pd mn2 pihak..ap jua yg dh atau akan blaku dlm isu ni xkn mgubah khidupn sy sehari-hari. cuma slpas baca hujah anda yg tidak bsifat emosional, mbuat sy ttarik.tnyata di dlmnya tsimpan kbenaran. mgkn pbincangn ni x dpt mgubah ape2 tp mnfaatnya adalah ilmu pgetahuan. bnarlah kita akan lbih mmahami skiranya mdengar hujah drp kedua2 belah pihak.bbicaralah dgn hikmah...x prlu la nk suruh asreemoro gugurkn kwarganegaraannya mr.mambangtiora oii.. Peace

Anonymous said...

Astaghfirullah Al Azim...

Anonymous said...

Erm okaka podi mala di koyu...mat salleh jg adalah dr kturunan sulu/bruni/dusunkadazan/bajau...tugunya trpacak daerah donggogan, Sabah.... asree moro bukan sorng pengkhianat...dia adalah pejuang...inilah punca klo hari2 kagutan dgn MONTOKU, LINUTAU, LIHING DAN BAHAR...musuh adalh MLLB hahahaha....kadazandusun akn terus lena n bangga ngm MLLB mereka...kesian ngn bangsaku ini....

Anonymous said...

Tidak untuk mengaibkan sesiapa. Saya hanya meluah untuk diri saya sendiri. Tidak berkaitan dengan sesiapa. Hanya untuk diri saya.

Saya berdarahsuluk + dusun cina.
Warganegara malaysia.
Suluk tidak sama dengan pilak. Kerana pilak ni pti yang baru dtg dari negara seberang. Dan suluk yg berasal di sabah memang sabahan n purely MALAYSIAN. Jadi saya taat kepada raja dan negara saya iaitu MALAYSIA. Jadi jangan lah sesetangah kawan tu kata nak claim sabah la, jadi pengkhianat la. Klu saya pun memang miskin n nampak tanah nenek moyang saya dah kayo di usahakan oleh orang lain, memang saya nak kan. Tapi memang bukan saya punya.. Ahmad albab yg punya.. Hahaha.. British yg punya la. Dah gadai. Mesti ada tarikh luput kan. Lupakan jela niat saya ni nak amik balik. Buruk siku nanti kah kah.. So. Kepada saya. Jan nak jadi pengkhianat malaysia. Klu nak sangat jadi pengkhianat.. Kita bako jak ic tu. Mintak malaysia haramkan makan minum yang kita dah mkn. Kepada saya lagi. Saya bangga jadi anak malaysia. Daulat tuanku. Saya hidup MEWAH dalam malaysia. Klu dlm negara lain. Ntah mkn pun x cukup.. Trima kasih. Tu jak luahan batin ku. To all haters.. Haters gonna hate.. Who cares?
Tq bang blogger bab bagi chance tuk saya meluah.

Anonymous said...

sebagai umat islam.. sepatutnya anda lebih matang berbanding orang kafir...

Anonymous said...

Saya tertarik dengan artikel yang ditulis oleh saudara.. dan lebih tertarik dengan jawapan2 yang diberikan.. Cuma, saya terlihat ramai yang menafikan akan tuntutan Sultan Sulu terhadap Sabah.. Namun, saya minta penjelasan rakan2 semua.. bagaimana perkara yang berlaku sekarang ini.. memang terang-terang keturunan sultan sulu menuntut Sabah, yang akhirnya berakhir dengan pertumpahan darah atas kedegilan mereka untuk keluar dari Sabah. Kalau hanya ramai rakan2 hebat dalam mengandaikan. Rasanya tidak perlu dicatitkan kerana ianya belum punya landasan yang kukuh untuk kita berpegang. Saya sokong usaha menegakkan agama islam.. saya sokong perjuangan mendaulahkan islamiah.. Tapi mengapa Malaysia yang dijadikan sasaran sedangkan nyatanya musuh adalah kerjaaan Philipine.

Anonymous said...

Bermula Jumaat 1 Mac 2013... xkira la sape pun.. asal dia kaum suluk..tausug ke..mereka adalah kaum lanun yang layan kita tentang..mereka yang mulakan sengketa... kaum angkuh, kaum tamak..kaum xsedar diri... kesultanan dah lama berkubur tapi masih tidak menerima hakikat... mengaku islam tapi membunuh sesama islam... mengaku pejuang tetapi menjadi lanun di perairan sabah... memang sial kaum ini... tentukan kerajaan membuat perhitungan dengan mengadakan operasi besar-besaran bagi menghapus kaum ini dari bumi sabah dan malaysia amnya... kaum yang tak cukup dibagi IC nk pulak tanah air kita...

Anonymous said...

Boleh tanya org apa anda faham tentang sulu komen...sya faham sulu adalah kaum lanun yang tidak sedar diri...itu aja..kaum yang dibagi kaki nk peha..kaum yang tidak pernah berterima kasih atas pertolongan malaysia selama ini kepada mereka... tak kira la keluarga kiram ke keluarga batilan ke..mereka semua keluarga babi bagi sya... sabah hak sultan sulu...siapa sultan sulu??? ... xpernah dengar pun???... yang sya dengan kaum suluk dari keluarga lanun aje..yang selalu buat kacau di sabah...

Anonymous said...

"Tidak syak lagi, tuan punya blog ini adalah pengkhianat Islam" tidak faham maksud asreemoro dengan katax ini... adakah kamu dari kaum yang memperjuangkan islam???...satu kaum yang sentiasa bermuafakat dan mengikuti ajaran Islam???... kaum kamu ASG selalu melakukan perkarax yang bertentangan dengan Islam... terkini, kaum kamu membunuh pasukan keselamatan Malaysia yang beragama islam... adakah islam menghalalkan kaum kamu membunuh dengan berselindung disebalik hak milik kamu???... dimana maruah sebuah kaum yang sentiasa mereka sahaja yang betul tetapi mempunyai puluhan sultan dalam satu kelompok...puiiihhh...sedarkan kaum kamu bahawasanya kamu tiada lagi kesultanan seperti mana kesultanan melaka dan lainx...yang tinggal hanya para waris... waris yang dunggu n bodo... kerajaan Malaysia akan melakukan terbaik untuk menghapuskan pemberontakan kaum kamu yang telah membasahi bumi sabah yang aman damai dengan darah...

Anonymous said...

Mana Asreesulu n rakan2 dia ne.. Apa alasan u all sekarang dgn insiden ahad datu, sabah ni..perjuangan ape gitu..Asreesulu adlhah antara org tertinggi utk utk perjuangan Suluk nak tuntut Sabah ni. Pihak berkuasa akan cari kamu dan tanggunglah akibatnya klu jadi pengkhianat negara..pastikan mereka2 yg terlibat ini ditangkap, disiasat seterusnya dikenakan tindakan..

Anonymous said...

Jikalau Asreesulu bijak sangat dia harus melepaskan taraf kewarganegaraan dan balik ke negara asal. Majukan bangsa Tausug dgn mengubah cara berfikir masyarakatnya supaya jadi 'orang'..Memang PTI yg tda terkawal boleh menjatuhkan sesebuah negara..sejarah mengatakan dn membuktikan..Sekian.

Anonymous said...

Asree kata dia xsetuju kepada puak-puak yang menceroboh lahad datu... piii laaaaa... semua suluk sama aje... jenis tak sedar diri, tak sedar dek untung, tak boleh terima kenyataan kesultanan sulu dah lama lingkup... heran aku nape la pihak berkuasa Negara ini masih membiarkan pengkhianat ini menjadi rakyat kita...dah terang-terangan biawak ini mengaku dia memegang potfolio Menteri Belia dan Sukan SSDI... dia ni la yang menghasut dan mengerakkan semangat kaum suluk di negara kita...Ini kepala yang patut dicantas dahulu...

Anonymous said...

Apapun yang anda katakan yang pasti asree adalah pengkhianat negara Malaysia, asree boleh mendabik dada sebagai pejuan sulu tetapi asree kena terima hakikat yang asree adalah pengkhianat negara Malaysia dan memang wajar beliau dilucutkan kerakyatan Malaysia dan harus diusir dari bumi Sabah. Asree memperlihatkan perjuangan patriotik sulunya maka wajarlah asree pulang ke sulu jika tidak anda harus berdepan dengan tindakan undang-undang Malaysia. Para penyokong asree di Sabah juga harus faham bahawa bila anda ada genetik untuk merampas Sabah maka anda juga pengkhianat negara Malaysia yang harus dilucutkan kerakyatan dan harus diusir dari bumi Sabah Malaysia. Walau bagaimanapun bagi anda yang memperjuangkan kemerdekaan sulu dari Filipina itu adalah hak anda untuk diperjuangkan tetapi jangan sekali kali melahirkan hasrat untuk merampas Sabah. Ada penyokong asree mengatakan suluk @ pilak adalah bumiputera Sabah, mereka ini adalah golongan yang berhasad dengki kepada bumiputera tulin di Sabah. Cara anda berfikir seperti inilah yang menyebabkan bangsa atau kaum anda berada dalam kemelut yang andakatan telah diperejuangkan sejak tahun 1400 yang lalu. Begitu lama perjuangan sulu namun tidak pernah menjadi kenyataan, sudah 613 tahun tapi tidak pernah berjaya. Anda tahu kenapa? Kerana anda terlalu ghairah dan lupa diri. Jangan sampai sulu mengalami nasib sperti rohingya di Myanmar gara-gara tidak menhormati kaum sekeliling akibat mabuk dengan kebongkakan, kesombongan, kedegilan dan kekufuran sendiri.

Anonymous said...

Asree meramalkan bahawa perang dunia ke III akan bermula di sulu. Kepada yang tidak mengetahui sejarah tausug sulu mungkin tidak percaya. Bagi saya ramalan asree memang tepat berdasarkan beberapa fakta yang tersirat walaupun mungkin tidak semuanya tersurat, anda kena faham bahawa tausug sekarang ini terbahagi kepada 3 kumpulan utama;

a. tausug yang telah berhijrah ke negara berdekatan dan telah meninggalkan sikap negatif nenek moyang mereka yang tidak bertamadun di kepulauan sulu tetapi dalam masa yang sama masih memegang adat, tatasusila dan budaya yang boleh disesuaikan dengan pepatah 'di mana bumi di pijak di situ langit dijunjung. Masyarakat tausug dalam kumpulan ini telah bersebati dengan masyarakat tempatan dalam negara yang mereka diami, mereka ini sangat patriotik kepada negara yang mereka diami. Mereka tidak pernah terfikir untuk menimbulkan kekacauan apatah lagi melancarkan peperangan untuk merampas bumi yang mereka duduki. Mereka ini hidup aman makmur bersama penduduk asli/pribumi lain tidak kira di Sabah, Semenanjung, Sarawak, Indonesia atau Brunei. Saya hormat kepada tausug dalam kumpulan ini.

b. Tausug yana tidak berganjak dari kepulauan sulu dan berusaha untuk mendapatkan autonomi dari kerajaan Filipina. Tausug dalam kumpulan ini berusaha untuk mengadakan perbincangan secara diplomatik dengan kerajaan Filipina, mereka ini sebenarnya mahu mengujudkan negara tausug tanpa mengheret negara jiran dalam konflik mereka. Perjuangan tausug dalam kumpulan ini mendapat perhatian dan sokongan banyak negara di dunia, cuma mungkin cara mereka memberikan sokongan mungkin tidak begitu sesuai bilamana kebanyakan mereka memberi suntikan dana untuk peperangan. Apapun mereka sememangnya berhak menentukan halatuju tausug di kepulauan sulu.

c. Tausug dalam kumpulan ketiga ini adalah tausug yang mewarisi sifat nenek moyang mereka yang gemarkan peperangan. Kumpulan tausug ini tidak menghiraukan peri kemanusiaan, mereka bengis, kejam dan tidak mahu berada dalam kawalan undang-undang. Mereka ini gasar, tamak haloba, sombong dan pendengki. Bagi mereka kesombongan mereka lebih penting dari maruah seorang manusia. Mereka ini sejak dulu menjalankan aktiviti merompak dan melanun di lautan. Mereka akan melenting bila mereka diperkatakan seperti ini tetapi akhirnya mereka sendiri yang membuktikan mereka bersifat seperti ini, sangat jelas sekali bila mereka melancarkan serangan di bumi Sabah membuktikan tausug dalam kumpulan ini sangat tidak bertamadun, tamak dan pendengki.


Anonymous said...

walau apapun terjadi rakyat negeri sabah atau sarawak yang dituntut oleh kesultanan sulu akan tetap mempertahankan haknya...sama seperti kaum suluk di mindanoa tidak ingin diperintah oleh filipina...

Mahatin Salikat said...

Asree, siapa sebenarnya pengkhianat islam? Awakkah atau admin? Awak sebenarnya bukn sj pengkhianat islam ttpi juga pngkhianat negara. Awak peralatkn agama, awak cemarkn agama, awak berjuang atas nama agama utk capai agenda awak yg x akan kesampaian....

Anonymous said...

Asree patut diusir keluar dari malaysia..Jika tidak satu hari nanti dia akn menghasut Tausug di Sabah supaya merampas Sabah, Harus ingat Motif Asree ialah berjuang merampas Sabah utk dikembalikan kpd Sulu dan ini ditulis sendiri dlam blog beliau, tp skang ni dia dah padam artikel tu, dia orng yg brpura2 setia kpd Malaysia bila konflik Lahad Datu brmula namun jika sesiapa pernah membaca blog beliau, akn tahu yg dialah yg menyeru orng orng Sulu merampas Sabah. Jgn lupa yg dia juga menteri belia dan sukan SSDI. heran jugak aku bila menteri dari negara lain tp tingal di Malaysia yg mmg dah bnyk menteri. menteri kabinet,menteri di jabatan perdana menteri,kementerian itu ini.. tambah plak menteri SSDI..berambus le jd menteri di "Negara Yang Dinafikn"

Mahatin Salikat said...

Saya amat berstuju dgn admin bhwa kewarganegaraan asreesulu wajar dilucutkan. Kesetiaan sdr terhadap negara Malaysia amat diragui. Dari tindak-tanduknya jelas menunjukkn ada hidden agenda di sebalik perjuangn beliau dgn berselindung atas nama islam kononnya ingin bebaskan diri dri cengkaman kerajaan filipina (kerajan kuffar). Tetapi melalui tulisan2 beliau awal2 lagi kita sda menghidu niat beliau yg sebenarnya. Sdr asree sebenarnya melihat bangsa tausug seakan-akan pupus sebgaimana pupusnya dinasour di muka bumi ini walau pun pada suatu ketika ia merupakan spesis haiwan yang digeruni. Apakah ini satu bala yg diturunkn ke atas bangsa ini yg terkenal sikap pendendam, ganas dll yg sewaktu dgnnya. Apa ertinya mereka sebagai penganut islam. Kita sebenarnya sgt simpati dgn sdr2 islam di palestin, Myanmar & semua umat islam yg ditindas& dibunuh, tetapi perasaan ini sebaliknya terhadap kebanyakn bangsa suluk/tausug kerana mrkalah yg suka menilbulkn keganasan. Buktinya apa yg mrka lakukn di lahad datu. Saya yakin ramai bangsa tausug/suluk di sabah/ M'sia yg sda mempunyai status w/negara ttpi apabila berlaku pencabulan kedaultn negara sprti yg berlaku skrng ini mrka inilah yg menjadi tali barut malah sanggup membantu musuh bukan sj dlm bentuk wang tetapi senjata.... Jadi fikir2kan lah...

Anonymous said...

Saya sokong 100% saudara mahatin salikat...mereka ni suka tikam blakang wlaupun kita bagi sgalanya tapi xbsyukur mala akn mnghancur kita d kmudian hari.
Mereka ni ada niat yang tsurat dan tsirat.
Saudara asree..tolong baca sejarah berunai..peperangan chermin..british hanya membayar pajakn kpd sultan brunai & bendahara sja tapi utk mjaga hati dan agar TIDAK MENIMBULKAN MASALAH akan datang maka british dgn senang mbayar pajak kpd sulu tapi sulu mngangapnya sbgai sabah dia punya...itu la pjanjian 1878 ada tertulis selagi ada bulan dan bintang yg berti selamanya agar sulu tidak buat masalah.
TOLONG BACA PEPERANGAN PULAU CERMIN...apa yg sulu buat. Tak habis2 menuntuk sabah...
Mengenai buku asree tu...itu kamu yg tulis akikatnya entah betul atau salah..
Nasihat saya kpd saudara asree kita sesama umat islam mesti bantu mbantu..apa salahnya sulu meminta bantuan malaysia utk majukn sulu..

IKHLAS DR SAYA
Anak indonesia yg LAHIR di malaysia
Tapi TIDAK MUKIN MENGKHIANATI MALAYSIA.

Lu Taw Kao said...

ternyata blogger mambangtiora ni mmg anti suluk, dan mengaku diri bertamadun dan mulia, pandang cermin tgk muka hensem ke atau tak, kalo hensem maknanya keturunan adam, kalo tak hensem maknanya keturunan spesis monyet atau orang utan kt borneo, sbb sedia maklum, pribumi merujuk pada spesis haiwan monyet, sbb monyet la yg penghuni asal borneo, manusia smua hnya pndtg, mcm manusia2 kt borneo tu smua pndtg dri luar, jd kalo ada yg mengaku pribumi mintak maaf, kami tak boleh salahkan anda. Mcm Filem Planet of Apes, si monyet berkuasa si manusia hanya pendatang. aku takkan komen mcm ni kalo komen kamu semua x menyeluruh pada semua suluk.

Anonymous said...

aku anak bugis,,,,tapi taat kat malaysia....aku tidak sesekali mengkianati negara ini yang telah banyak berjasa kepada banngsaku.Saudara asri jangan jadi kacang lupakan kulit,ingat 65% penduduk tetap sabah bukan bangsa suluk!!!

Rhadz Akp said...

ORNG MELAYU MCM ANJING TAU MNYALAK JE.BERMEGAH TRHADAP KMJUAN NGARA.PDAHAL BUKN DRI USAHA MREKA.MNGKRITIK MNGHINA PDAHAL X TAU APA APA.NAK CKAP PNAKUT X JUGA.NK CKAP BRANI X JGA.NK CKAP BDOH PN X JGA.MREKA SNGGUP BRSAUDARA KAFIR DEMI KPANTINGAN MREKA DRIPADA SAUDARA SEAGAMA MREKA.NAK MNGHAPUSKN MASYARAKAT SULUK TP X BRUPAYA.YG MREKA BRANI NK SERU PIHAK BRKUASA.BILA NGARA DA MAJU X MNGENANG JASA.PDAHAL SGALA PMBANGUNAN MALAYSIA BUKN MELAYU YG USAHA.DUDUK GOYANG KAKI MINTA RASUAH.TANAH DI JUAL SERTA DI BAGI SEWAH.BILA ORNG ASING MAJU.D SERU PULA PIHAK BRKUASA.TANAH D AMBI DAN MNIKMATI HASILNYA.ORNG YG BRUSAHA TIDO D PNJARA.BUKAN SHAJA MNGANIAYA MLAHAN MEMFITNAH.ORANG YANG MISKIN MREKA HINA.BILA D CEGAH LAPOR KEPADA PIHAK BRKUASA.DENGAN MNGATAKAN ORNG ASING PNJENAYAH,DEMIKIAN JUGA D SABAH.ORANG TEMPATAN SEMUA JARANG YANG BRUSAHA.TANAH SEMUA D BAGI SEWAH.BILA SULUK MNGUSAHAKANNYA.MREKA GMBIRA.BILA NMPAK HASIL.MREKA BUAT MSALAH.KALU X D RASUAH LAPOR P PIHAK BRKUASA.BGINILAH CARA HIDUP MREKA.ORNG LAIN YANG BRMATIAN.MREKA YANG DAPAT KNIKMATAN.SPERTI RUMPAI LAUT D SABAH.MASYARAKAT MALAYSIA MELAYU X TAU PENGUSAHA TERBESAR SIAPA.ORNG SULUK PILAK YANG KO ORNG HINA.ORNG TEMPATAN AMBI GEMBAR.BAWA KPADA KRAJAAN BAHAWA INI ADALH MREKA PUNYA.MINTA BNTUAN KRJAAN.BNTUAN D BRIKAN MREKA SENANG.TETAPI 1 HASIL DRI RUMPAI LAUT MREKA PN XDE PNGHASILAN.BILA BRSUARA MREKA LA GMILANG.TAPI HUJUNGNYA ORNG SULUK PILAK JGA YANG TRBILANG..NI FAKTA KOSONG.PERGI LIHAT SENDIRI KE SABAH SIAPA PENGHASIL TRBESAR RUMPAI LAUT SABAH.

Anonymous said...

org2 bodoh bila dia tidak tahu dirinya bodoh,maka ini lah yg berlaku berhujjah menunjukkan kebodohan mereka.....

Anonymous said...

Awak ingat dgn hanya mengusaha rumpai laut secara tradisional boleh menjadi bangsa terbilang? tidak ada lagi sumber pendapatn/ekonomi lain? betul-betullah suluk pilak tidak tahu berfikir, menghina bangsa lain tapi tidak sedar diri sendiri lagi bodoh patutlah tidak maju2 tau mencuri menceroboh merompak harta orng lain saja...
.

Anonymous said...

salam untuk asree...

Anonymous said...

Siapa ASREEMORO...Penulis buku sejarah kesultanan Sulu dan North Borneo...melantik dirinya sebagai menteri belia sukan dari kerajaan sultan sulu...Saya nasihatkanlah kepada ASREEMORO..janganlah menulis sejarah membabi buta...apa yang anda tulis tu..tak ada betulnya...banyak bohongnya..darimana anda tahu tentang sejarah sultan sulu dan anda pula kaitkan north borneo (Sabah)sebagai hak milik sultan sulu...untuk pengetahuan anda..KIRAM bukanlah keturunan JAMALUL AHLAM...Keturunan JAMALUL AHLAM tidak tamak kuasa, tidak tamah harta..mereka adalah tulin keturunan brunei dan keturunanya ada di MUH Buh Sulu,ada di Paitan, ada di Tambunan dan Kinabalu. orang orang yang mengaku Sabah adalah hak sultan sulu..sebenarnya itu adalah salah. Ingat firman ALLAH dalam Al Quran..ALLAH menyeru kepada manusia supaya jangan membuat kacau di muka bumi..sesungguhnya ALLAH tidak suka kepada pengacau pengacau. Kami anakk cucu cicit Sultan Jamalul AHLAM akan pertahankan Tanah SABAH dalam MALAYSIA hingga ketitisan darah kami terakhir. Ingat mengambil hak orang yang bukan hak kamu sama lah seperti perompak...FAHAM...Dari saya KETURUNAN KELIMA JAMALUL AHLAM.

Anonymous said...

Cucu Pahlawan Sabah...
Saya sangat tertarik dengan celoteh pengaku sebagai Sultan Sulu dan North Borneo....untuk kamu tau ya...Sultan sultan yang kamu sebut ini semua pengecut...mau rampas hak orang pun tengok dulu laa...oooii.semasa British menjajah dulu..adakah sultan sultan yang mereka sebut ini, seperti keturunan kiram..aranan puyu...timbul lawan british...mereka ini lah yang paling pengecut sebab mereka memang tahu..Sabah bukan milik mereka..bukan nenek moyang mereka punya...sebab itu mereka tidak mau lawan british. buat apa gadai nyawa kalu bukan hak kita...itulah prinsip mereka. Moyang saya matia matian lawan british bersama saudaranya sama orang dusun kadazan..tak pun mengaku sebagai sultan north Borneo.wang 5000 yang di berikan kepada keluarga kiram itu bukan hak mereka sebenar, tetapi atas simpati Datu tun Mustapha..sebab dia tahu banyak juga datu datu yang kurang perusahan di sulu kasih lah untuk mereka. tapi kini sudah terbalik mereka buat alas an yang wang 5000 tu bokti kononya Sabah milik mereka...puuii...kami anak cucu JAMALUL AHLAM PUN TIDAK MENGAKU ROYAL BLOOD...Wahai saudara saya ISLAM suku suluk, pangutaran, eyakan, balangingi, dari selatan FILIPINA...sedarlah..banyak sudah bala..ketulahan ba.. yang dating kepada mereka yang mengaku Sultan dan menuntut Sabah..sakit teruk..maut..saya dengar lagi SI UDA WASIK..yang mengaku sultan Muezzilullail ll aranan adanan puyu.. sudah sakit teruk dekat dekat sudah akhirat...sebab banyak orang islam yang tidak tahu sejarah sultan ditipunya...biusung kamu yan katan..dih malugai bilau kamu yan...way hak niu dih ha SABAH.YARI KAMI NAG KAPUT SALASILAH ini tagnah siu tag dapu ini SABAH...WAY PA INI BRITISH..APA YANG DI KARANG OLEH asreemoro ITU ADALAH BOHONG..TIDAK LAMA DIA AKAN KURANG SIUMAN KETULAHAN OLEH para SHARIF..WAL AULIAH..seperti apa yang di sebutkan dalam blognya..adalah tidak betul..bertaubatlah..itu nasihat saya. amin...Cucu Pahlawan SABAH.

Anonymous said...

Jika anda yakin dan pasti dgn apa yg anda katakan.bukuknlah mcm asreemoro.hendak seribu dalih tak pula hendak seribu daya.tulis nama pula anunimous.siapa d antara kita yg pernah hidup d zaman sultan2 itu semua? Bg sy sultan2 itu smua cerita lama.RUJUKAN KITA PADA HARI INI ADALAH PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN.SALAH SATU DRPDNYA IALAH PERKARA 30 IAITU TENTANG NYATAAN DAN FAKTA.sesiapa yg drekodkn sebagai warganegara Sabah bermakna dialah pewaris Sabah dan dialah yg menikmatinya.bukan kiram bukan aranan dll lgi tu.Tentang NYATAAN DAN FAKTA tanyalah ALLAH jika benar sebutan kita terhadapNYA.Sebab ada manusia yg sebut nama ALLAH sebab dia nak ALLAH bersubahat dgn PEMBOHONGANYA.kita tidak tahukah betapa adilnya ALLAH? d dlm surah Al Araf ayat 175-176!Allah Sifatkn ulama dgn anjing dsebabkn dia berdusta! Lawat2lah jga blog DR MAZA tu.JIKA KITA BENAR MAKA KITA HARAP FAKTA DAN NYATAAN DLM REKOD KEWARGAANEGARAAN yang sedang dibungkus untuk dbawa kemasa hadapan sebagai rujukan dan sejarah BUKANLAH SATU LAGI DUSTA DAN PEMBOHONGAN..........

Anonymous said...

Adakah sesiapa lagi d luar sana yg sedang dan akan mendabik dada dan menunjuk nunjuk bahawa dialah orang yg benar dan dialah orang Tuhan?kalau anda percaya dgn Bala dri ALLAH kerana dusta dan pembohongan.maka apa pula bala Allah sekiranya anda terlibat dlm manipulasi FAKTA DAN NYATAAN DLM PERKARA 30.itu jga bohong dan dusta!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Dan apa pula bala dan dusta yg sedang menimpa pakcik makcik atau ibu bapa atau sanak saudara anda yg menderita kerana kencing manis(BADANYA JADI BURUK) (nauzubillah himinazzalik) atau strok(gaya mcm zombie) (nauzubillahhiminazzalik).

Jangan sampai kita sebut nama ALLAH semata mata hendak menakut nakutkan org lain menunjuk nunjuk dll.musahabahlah diri.

Anonymous said...

Tak perlulah sya jelaskn satu persatu apa itu FAKTA DAN NYATAAN dalam perkara 30.sebab kamu semua mendabik dada dan menunjuk nunjuk sbgi org pandai dan berilmu.kmu smua ble kaji dan semak sendiri.

Tetapi sya suka mengingatkan kepada anda tentang fakta yg benar ini iaitu; SABAH DAN ATAU MALAYSIA YANG ANDA DAN SYA ATAU KITA SMUA BANGGAKAN PADA HARI INI ADALAH HASIL SEBUAH INTEGRASI YANG DIASASKAN OLEH 'BRITISH STANDARDISE' (BS).bukan oleh Kiram atau Aranan atau Nenek Moyang kamu.

Apa yg sedang anda atau kita bincangkan sebenarnya adalah KETAMAKAN MANIPULASI EKSPLOITASI DAN GILA KUASA.

PESAN SYA KPDA DIRI SYA DAN ANDA........."JANGAN JADI DUNGU!!!!!!!!!!!!!!!! DAN MENUNJUK NUNJUK!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Kpd cucu pahlawan sabah...tuduh org pengecut tpi letak nama anunymous muka tak tunjuk ble pcaya ka? Di semua hospital seluruh sabah ni ramai warganegara kencing manis@buruk badan,strok@jadi mcm zomboe dll penyakit lg tu?boleh kah kita kata mrk ini kena busung oleh asreemoro!?

Jgn buat fatwa dungu.!!!!!

Nak bodek kadazan dusun la tu.mula mula adik beradik betatak sebab rebut harta.lepas tu tetak kedazan dusun la tu.sebab tamak.mcm d kalimantan tu!!!!!hebat lah tu.

Anonymous said...

Kpd subul nabigu....

Dalam suluk @ tausug ada psikologi iaitu.in MANUSIA AUN 'NGIT-NGIT',LIGNAT-LIGNAT,ARUT-ARUT,ABUH-ABUH .......

Kalau kau mau tau smua yg dsebutkn d atas adalah potongan kau igit.....

Anonymous said...

KEPADA SEMUA YANG ADA MENULIS D SINI.

SAYA NAK TANYA. TUN MUSTAFA ADALAH ORANG YANG DIKTIRAF DALAM SEJARAH SABAH DAN MALAYSIA SEBAGAI YANG DIPERTUAN (YDP)NEGERI SABAH BUKAN SEKADAR TUAN YANG TERUTAMA (TYT).

Tun Mustafa berketurunan SULUK BUMIPUTERA SABAH DAN WARGANEGARA MALAYSIA.

SYA NAK TANYA KPD ANDA SEMUA.PATUTKAH TUN MUSTAFA HANYA KERANA DIA WARGANEGARA MALAYSIA DIA MENGAKU
NEGERI JOHOR YANG ADA SULTAN ITU JGA DIA PUNYA.

WARASKAH TUN MUSTAFA MENGAKU HANYA KERANA DIA WARGANEGARA MALAYSIA NEGERI SEMBILAN YG TKENAL DGN SUKU KAUM MINANGKABAU ITU DIA JUGA YG PUNYA.

DAN WARASKAH SULTAN JOHOR DAN NEGERI SEMBILAN MENGAKU SABAH INI MRK YG PUNYA?

Org WARAS dia mngakui hakikat bahawa tiap tiap negeri sudah penduduk asalnya.JADI HORMATILAH ORANG LAIN SEBAGAIMANA ANDA INGIN DHORMATI.

JANGAN MENINDAS ORANG LAIN HANYA KERANA ANDA MAMPU MENGADA ADAKN CERITA PALSU.

KALAU NAK TAHU BAB PAJAKAN BFRITISH.BELAJARLAH TTNG SEJARAH HONG KONG YG D PAJAK OLEH BRITISH DAN GENAP SERATUS TAHUN BRITISH PULANGKN KPD CHINA PD THN 2000 tak silap sy.

PATUTKAH ORG JOHOR MENGAKU KUNDASAN DAN RANAU YG TKENAL DGAN SUKU KAUM KDM ITU ORG JOHOR YG PUNYA.

BERFIKIRLAH DGN OTAK YG WARAS.

PERKATAAN ' MALAYSIA' ADALAH PERKATAAN YANG MERUJUK KPD SEBUAH INTEGRASI.EKONOMI KEPELBAGAIAN BANGSA DAN BUDAYA DLL.

Anonymous said...

Saya nak tanya MAMBANGTIORA. ITU SEMPORNA KAU PUNYA JGA KAH? KAU PIGI PIJAK ITU KAPALA SHAFEE APDAL DULULAH....

Anonymous said...

Jangan jadi dungu.PAJAKAN DAN SEWA BERBEZA DGN GADAI.

CTHNYA KALAU ANDA GADAI EMAS KEMUDIAN ANDA TIDAK BAYAR BUNGA DANTIDAK TEBUS MAKA GADAIAN ANDA AKAN LUPUS DAN IA BUKAN MILIK ANDA LAGI.

PAJAKAN DAN SEWA SAMALAH HALNYA DGN
ANDA SEWA PREMIS PERNIAGAAN SPT SHOPLOT.ANDA CUMA PENYEWA ATAU PEMAJAK YG MENGUSAHAKAN PREMIS ITU ANDA BUKAN PEMILIK TTPI ANDA HANYALAH PENYEWA.

SEBAGAI CONTOH LAGI.....ANDA SEWA DAN BELI RUMAH.MAKSUDNYA ANDA MENYEWA IAITU BAYAR SETIAP BULAN.TETEPI DLM MASA YG SAMA ANDA JGA MEMBELINYA SEKIRANYA ANDA BERJAYA MELANGSAIKAN KESEMUA HARGA.

TETAPI ANDA JGN LUPA TEMPOH MASA ANDA DUDUK ATAU TINGGAL D LOT KOMERSEL(SEWA BELI) YG DIAMALKAN SETAKAT INI IALAH HANYA 99 TAHUN.SAMA HALNYA DGN PAJAKAN.IA BUKAN MILIK KEKAL ANDA SAMPAI BILA BILA.

Anonymous said...

Kepada march 5 2013.

Pembunuhan paling kejam pernah blaku d muka bumi adalah d malaysia

Iaitu pembunuhan ALTANTUYA SHAARIBU.

ia dlakukan oleh PDRM MELAYU DAN ISLAM.

ADAKAH PDRM MELAYU ISLAM ADALAH ORG PALING KEJAM D MUKA BUMI INI??????

Adalah jelas kamu dalah FANATIK PERKAUMAN.

kalu ksmu tamakkn harta adik kamu maka bunuhlah dan fitnahlah adik kamu itu.

Butakan anak anaknya drpa sejarah agar mrk tidak tahu apa.

Setahu sya kebanyakan warga sabah ni bkn asal usul sabah.selain drpa suluk ramai yg dpt ic projek jadi sedarlah diri tu bukan penduduk sabah.

Memanglah....takkan sya sewa rumah kamu dlm masa yg sama kmu jga tinggal situ....

Bab harta memang panas.sudah jelas hak dr segi undang undang pn tak jg bagi cth royalti minyak kelantan tu.

Bkn smua warga malaysia percaya kejadian Tanduo itu angkara org suluk.Ada yg mengatakan ia agenda pihak tertentu.

Renungan; SEJARAH BUKAN TUNTUTAN?.SEBAGAI CTH SYA PERNAH MENGHADIRI KEMPEN AMAN PALESTIN.DAN HUJAH BERDASARKAN SEJARAH ADALAH HUJAH UTAMA DALAM KEMPEN.

TETAPI SEPERTI YANG ANDA KATAKAN SEJARAH BUKAN TUNTUTAN.

JADI KENAPA PULA ORG PALESTIN MENUNTUT BDASARKAN SEJARAH?

SISTEM HARI INI SIAPA YG BERKUASA DIA YG TENTUKAN.

Anonymous said...

SALAM UNTUK PENULIS...SAYA RASA ANDA MENYOKONG ASREEMORO...SAYA BUKAN DUNGU SEPERTI ANDA..BUAT APA KAMI CERITAKAN TENTANG SALASILAH YANG DI AMANAHKAN KEPADA KAMI...KERANA KAMI BUKAN TAMAK...KUASA..APA YANG KAMI JELASKAN ADALAH YANG BENAR. KAMI AMAT BERSUKUR KERANA NEGERI SABAH DAN RAKYATNYA HIDUP AMAN DALAM MALAYSIA. KAMI BUKANYA NAK BODEK KEPADA ORANG DUSUN DAN KADAZAN... KAMI BERDARAH KETURUNAN BRUNEI..SULUK..TETAPI, APA YANG KAMI JELASKAN ADALAH FAKTA. KAMI RASA ANDA LAH YANG PALING DUNGU.. DAN BODOH MACAM ASREEMORO... KAMI TIDAK PERNAH PUN MENGUNGKIT BAHAWA SABAH HAK KAMI, TETAPI YANG KAMI UNGKAPKAN, JANGANLAH ADA ORANG YANG GILA NAK MENUNTUT DAN MENDAKWA SABAH HAK MEREKA. KAMI TIDAK PERNAH MENGAKU BAHAWA SABAH HAK KAMI, SABAH HAK ORANG SABAH DAN BUKAN HAK KETURUNAN ASREEMORO, ATAU ASREE KIRAM ATAU UDA WASIK.SAYA FIKIR ANDA HARUS MALU KEPADA DIRI SENDIRI MENGATAKAN ORANG LAIN DUNGU...KALU ANDA KETURUNAN KIRAM ATAU UDA WASIK ATAU ARANAN PUYU..ANDA HARUS SEDAR..BAHAWA TEMPAT ANDA BUKAN DI SABAH..TETAPI BALIK LAH KE SULU DAN MAJUKAN SERTA AMANKAN NEGARA ANDA. TETAPI KALU ANDA ANAK TULEN SABAH..ANDA HARUS BERSAMA KAMI MENENTANG PENGHIANAT YANG CUBA MENANGGU KEAMANAN DAN KETENTERAMAN SABAH.JADI KALU KOMEN TU JANGAN LAH TERLALU EMOSI DAN JADI DUNGU BETUL..NANTI KENA PENYAKIT STROKE..SUSAH PULA...ANDA FAHAM KA...KALU TAK FAHAM BAGUS DIAM KAN DIRI.

Anonymous said...

Kepada Penulis 18Mac 2013...

ungkapan anda memang bagus...tetapi masih kurang asam garamnya..kita tambah ajinomoto supaya rasanya sedap sedikit...Tausug kedua..ialah tausug yang baik tetapi ada dikalangan mereka di perbodohkan oleh atusug itu sendiri...saya ingat tahun 70an..moro/mnlf..wah bukan main hebat perjuanganya..tapi bila kena gula gula pemimpin pemimpinya oleh marcos..mereka ambil gula gula dan sanggup bunuh rakan saudara sendiri...sampai menculik pun mereka buat..ini orang islam..islam apa ini mau makan duit haram...hasil tebusan ba..

suluk ketiga...anda jangan silap, nenek moyang dulu...tak pernah jadi jahat macam suluk sekarang..nenek moyang dulu ajar anak cucunya jadi baik..beribadat kepada allah...berjuang kerana kebenaran...sanggup bunuh anaknya kalau jadi penjahat....mereka sanggup mati kalau kampong mereka di kacau...mereka pertahankan Negara mereka dengan ikhlas...yang tinggal sekarang ini bukan pejuang..tetapi penceroboh...perompak..penculik..dari mana mereka dating...tuuu naa.. dari kepulauan Jolo sulu...lihat sahaja gaya mereka..dating tempat orang pakai serban..bertablik...nah pura pura ba itu..mereka sudah terbalik...pasal niat buruk...

anda jangan silap ya...perkataan..
tausug..ertinya orang suluk..
pilak ertinya wang...hulah..tempat
lupah Tanah...atau Tanah..
mau tau lagi..keturunan..
sharif...keturunan asli darah nabi
sharif liuran...anak di pelihara oleh sharif original...atau yang di ludahkan mulutnya supaya pintar atas berkat sharif original..sharif sahrif...yang banyak berlaku sekarang...bukan darah sharif tapi mengaku sharif..ini namanya sharif penipu...
datu..asalnya keturunan dari darah sharif..ada datu anugerah..tapi dipanggil datu juga terutama di selatan Filipina..datu datu..ini datu penipu...bukan datu mengaku datu...ini banyak berlaku di selatan Filipina..dan dibaw bawa sampai ke Sabah..seperti si AKJAN..faizal..si asreemoro...banyak lagi lah....jadi anda rakan rakan suku suluk jangan kena tipu ya....sultan...inilagi...bukan darah sultan mau jadi sultan...contohnya si akjan...si uda...banyak lagi dari simunul...sibutu...konon keturunan sultan.. kalu darah dari ibunya anak sultan atau neneknya dari perempuan...mana boleh jadi sultan sebab bapanya bukan sultan....ini lagi paling gila....harap harap mereka ini sedar dirilah jangan memalukan bangsa sendiri....sekarang orang komen ba..orang apa kau..saya suluk..saya sibutu..saya simunul..saya eyakan..saya pengutaran..oiiii nah bahaya ba kamu ni..keluarga penceroboh....habis yang menceroboh lahad datu dulu inilah etniknya...jadi yang lain dari suku tersebut yang tiada kaitan terkena juga....carilah jalan yang di redahi...oleh allah...jangan menyusahkan orang lain...saya benci juga perangai mereka ni..walaupun saya dari salah satu etnik yang saya sebutkan. malu kita seluruh dunia di sebut sebut sampai dalam kubur org masi ingat.. carilah kehidupan yang di redahi..halal..

Anonymous said...

kepada pembaca yang budiman...

Janganlah fikirkan tentang sabah milik siapa...rakyat sabahlah yang berhak mengatakan sabah kami punya ba..tak kira etnik mana..pokoknya dia dia betul betul anak sabah, dan bukan seperti asreemoro...sebagai penghianat...tapi kenapa kerajaan tidak tangkap dia....kerana dialah penceroboh masuk lahad datu/sabah sebab dia tukang batu api...yang dari sana tu...tak fikir panjang..hanya ikut cakap org yang membodohkan mereka...tengok saja..bila org suluk di selatan filipina tak sokong mereka...mereka kata, ini orang suluk, org bajau, tak guna...klu sultan sulul perintah kita bikinkan mereka ini sembahan/gereja..mereka ini bukan islam, dia kata hanya org eyakan, pangutaran, simunul, sibutu dan burabun keturunan sultan...sharif.. dan islam, yg lain tu mereka anggap kafir..puiee
dari mana mereka dapat sharif dan datu...tu ya, saya darah suluk bajau, sejak british perintah sabah, inilah sabah tempat lahir kami, dan sya rasa pengikut yg gelar diri mereka rakyat sultan sulu, dari suku eyakan, pengutaran, simunul,sibutu dan buranun( buranun ni kamu mau tau) bang ha tausug tau dain gimba. Biah dien siya aun keturunan dugu sharif...yg peliknya skarang ni..
keturunan yg saya sebutkan mau ngaku sabah ni hak mereka,nenek mereka punya, puie...sya nasihatkan tuan tuan...sedarlah sabah milik rakyat sabah malaysia. sesiapa yang mendapat kerakyatan sabah malaysia, harus taat dan setia kepada negeri sabah malaysia tidak berbelah bahagia. jngn macam c asreemoro...dapat ic biru...tapi jiwanya untuk sultan sulu yang tidak bernegara, yang hanya dalam sejarah seperti negeri melaka. Tapi rakyat melaka hidup aman damai dalam malaysia seperti negeri negeri lain termasuk sabah.saya nasihatkan saudara saudara..jngnlah seperti mat jinin, seperti asreemoro..angan angan tinggi melambung, mengelar dirinya sebagai menteri sultan sulu. dalam peta dunia pun tiada negara dan kerajaan sultan sulu, dalam hayalan pengikutnya brangkali adalah...org yg suka berhanay..berangan angan tak bagus..nanti sakit otak...kita harap siapa yg akur dan mengaku rakyat sabah malaysia, kita pertahankan negeri dan negara kita malaysia dari seberang anasir yang tak baik. biar kita berputih tulang jangan anak cucu cicit kita berputih mata nanti.Ayuh kita pertahankan kedaulatan negara dan negeri kita sabah dari seberang perkara yg tidak baik. ayuh kita bantu pasukan keselamatan kita mempertahankan malaysia dan negeri sabah. dari anak suluk bajau sabah malaysia

Anonymous said...

Anak Suluk

Salam untuk Asreemoro, yang banyak menulis cerita cerita legenda mengenai Sultan Kiram dan Aranan Adanan Puyu ( UDA WASIK )tulisan anda memang bagus dan membongkar sejarah yang tiada kebenaranya. Suka saya beritahu mengenai salasilah yang di tinggalkan oleh nenek moyang kami JAMALUL AHLAM, yang digelar sultan North Borneo. Menurut riwayat sebenar, bahawa KIRAM I,bukanlah keturunan sarip atau Datu,dia adalah orang biasa berasal dari Basilan puntukan dan tinggal di Basilah shipyard, berbangsa eyakan pangutaran. Dia kahwin dengan isterinya berbangsa Dayang ( anak seorang Datu ) dari Jolo Darul Jambangan. Siapa melantik dia menjadi Sultan dia menipu keluarga isterinya dan mengatakan bahawa dia adalah sarip, sehingga dia dianggap boleh menjadi sultan ketika itu.Walhal dia KIRAM bukanlah berketurunan bangsawan.Jadi macam mana pula anak anak cucunya keturunanya menjadi Sultan, manusia boleh di tipu tetapi yang berkuasa tak boleh di tipu. Jadi jangan jadi penipu. UDA WASIK, yang mengelar dirinya sebagai Datu UDA ( Muezzuddin ll Aranan Puyu )darimana pula dia dapat keturunan Datu, sedangkan dia orang simunul ba...hanya neneknya perempuan keturunan Datu, namanya Dayang Manalak yang di culik oleh Datu LAJAMURAH dijadikan isteri. Dia bukan dari keturunan LAJAMURAH, PUI...DAN DARIMANA PULA SIUDA WASIK ada keturunan brunei ..puii...janganlah cuba menipu...kita akan bongkar nanti satu persatu keturunan penceroboh ini. SHARIF JAMALUL AHLAM minta maaf para penulis..tiada kena mengena keturunan dengan KIRAM..jauh panggang dari api...Sultan Jamalul Ahlam memang tulen asli BRUNEI dan isterinya no. 2 adalah dari MUH BUH Lugus, dan inilah saalsilah/riwayat yang ditinggalkan dengan kami anak cucunya. Dia dipanggil balik ke Borneo oleh sultan BRUNEI untuk menantang penceroboh dari Selatan FILIPINA yang melakukan rompakan di kepulauan Borneo dan Brunei sehingga dia di anggap sebagai sultan di Borneo. Jadi kepada keluarga KIRAM DAN ARANAN PUYU jangan ikut nafsu, wang ehsan 5000 setahun tu tidak halal tu..sebab bukan hak kamu..itu hak anak anak SABAH. FAHAM...Walaupun serban kamu bertingkat tingkat..suhud kamu tidak berhenti kepada ALLAH, tetapi kalau kamu masih makan hak orang apa hokum nya.....SALAM dari saya Anak Sabah..suluk MUH BUH.

Anonymous said...

TUMPANG TANYA YER..DI SABAH ADA LAUT KORANG TAK? MALAYSIA SEA ADA TAK? CUBA TENGOK KAT MAP ADA TAK? TAK DAH KAN.. YANG ADA CUMA SULU SEA!!..KORANG TAK MALU KER MAKAN HASIL LAUT SULU...SULU M'MANG JELAS ADA HAK SEBAB IA M'MPUNYI LAUT YANG LUAS TAK MACAM MALAYSIA YANG TAU SEDUT MINYAK SULU JE AHAHA,MALAYSIA TAKUT KEHILANGAN SABAH SEBAB MALAYSIA AKAN BANKRAP TAMPA SABAH HUHUHU