5:29 PM

POLITIK SIMPANG TIGA OLEH SAMBAL BELACAN

Saya amat tertarik dengan pandangan yang diutarakan oleh Sambal Belacan , politik Simpang Tiga.. tapi sayangnya tiada komen pembaca dan sambal belacan juga tidak mengulasnya secara terperinci..mungkin sambal belacan tidak punya idea untuk mengulas perkara ini..Walaupun saya tidak terlibat pada politik tetapi saya amat minat mengikuti senario politik negera kita yang yang bermacam ragam dengan ideologi masing-masing untuk memenangi hati rakyat. Sehinggalah isu menyerang peribadi menjadi mainan pada setiap kempen.hati-hati dengan facebook jangan sampai mendedahkan identiti yang keterlaluan sebabnya Presiden AS Obama mengatakan ia membahayakan masa depan anda kerana kisah yang lamapau boleh digunakan oleh orang lain untuk menyerang anda semula..Berbalik kita kepada Politik Simpang Tiga tadi..Persamaan Politik Simpang Tiga sebenarnya Wujud pada pada Barisan Nasional maksudnya 2X lima sahaja. Harus diingat dalam BN ada MCA,MIC,GERAKAN, UMNO,PPP, dan parti kompenan Sabah dan Sarawak. Persoalanya adakah ideologi parti dalam BN ini sama...???kenapa parti ini boleh bergabung.. jadi apabila ada yang menjadikan alasan ini ,sebab kenapa pembangkang tidak boleh bergabung ??..adalah satu lontaran pendapat yang jumud atau dangkal. Parti politik yang ada di Malaysia tidak boleh berdiri sendiri tanpa gabungan daripada parti-parti lain yang berlainan bangsa..sebabnya Malayasia adalah Negara rakyatnya MAJMUK atau berbilang bangsa.Oleh yang demikian untuk membentuk sebuah kerajaan gabungan adalah sesuatu yang sudah pasti..kalau tidak..parti itu tidak dapat berdiri sendiri..PAS, PKR , DAP, UMNO, MIC,MCA dan lain-lain tidak akan dapat memerintah Malaysia sampai bila-bila sekiranya tidak bergabung..??? KENAPA..inilah persoalan yang harus dijawab..sila bagi komen anda..Pada pendapat saya INDIA, CINA adalah faktor pengimbang kepada politik dan keamanan Malaysia. Peranan kedua-dua bangsa ini adalah sangat besar kerana merekalah yang mengimbangi semua pertelingkahan dan perbalahan antara orang -orang Melayu .Orang Melayu tidak boleh duduk semeja dan bersatu untuk membina pakatan yang kuat kerana sering bertelingkah, sebagai contoh.UMNO, PAS, dan PKR.tapi agama adalah faktor mereka boleh bersatu. Apabila tersentuh hal agama UMNO dan PAS akan berbaik semula dengan UMNO.. dengan gertakan-gertakan ini akhirnya parti-parti bukan Melayu terpaksa juga berbalik kepada UMNO kerana tidak mahu pakatan yang kuat berlaku..jadi sebenarnya isu-isu yang sering diwar-warkan adalah mudah kita fahami dan mudah diselesaikan kerana adanya faktor pengimbang tadii. tidak perlulah saya huraikan secara terperinci kerana ia amat mudah difahami..
  Seterusnya saya lanjutkan kepada teori , bolehkah pakatan pembangkang memerintah Malaysia seperti yang dilakukan oleh BN. Ramailah yang jawab tidak boleh...susah..bagi saya satu pandangan yang jahil dan tidak berilmu.Wakil rakyat kita di KB selalu memandang sinis kemampuan PKR..tapi kata orang belum cuba belum tahu.Sebagai contoh saya pernah bertanya kepada rakan..bolehkah pembangkang memerintah Malaysia.. jawabnya susahlah mereka bukan tahu memerintah bukan ada pengalaman huru-hara Malaysia.. saya tertawa kecil bertapa jahilnya rakan ini..Saya bagi dia jawapan berbentuk begini.. kamu kan kerani sekarang..dan satu masa kamu akan jadi ketua kerani  atau jadi ketua penolong Pegawai kalau rakan-rakan sepejabat komplen kononya kamu tidak boleh pegang jawatan itu kerana kamu tiada pengalaman apa yang harus kamu jawab..dan saya tegaskan kepada dia janganlah ambil jawatan itu sebabnya kamu memang tidak boleh ..biarlah ketua yang lama tu yang peganga jawatan tersebut sebabnya dia sudah mahir.. marah pula beliau..katanya mana boleh..belum cuba belum tahu... jadi ..soalan yang saya tanya tadi.....beliau sendiri yang berikan jawapan.. duniaa..duniaa... wasalam..

2 comments:

SI RENGIT said...

salam...

Pada saya...perbedaan ideology bukanlah faktor yang sangat berat untuk mewujudkan pakatan bagi mentadbir sesebuah negara...

Sekiranya kita mengimbau kembali sejarah penubuhan kerajaan negara kita...UMNO punyai ideology yang berbeda dengan MCA...MIC...Namun parti ini boleh bergabung dan seterusnya membentuk kerajaan..

Adalah dangkal andai kita katakan bahawa UMNO..MCA...dan MIC pada mulanya langsung tidak menghadapi masalah dalam membentuk kesepakatan bagi membentuk kerajaan..

Suka saya memetik akan kata2 TS Musa Hitam ketika mengulas Isu keretakkan PR...Beliau ada menyatakan bahawa..."Biasalah, UMNO,MCA dan MIC pun pada mulanya bergolak...tapi akhirnya dapat membentuk kerajaan juga....Adalah tidak mustahil PR pun seperti itu juga..." Jadi kita fikirkan lah bersama...tq

mambangtiora said...

saya setuju..padamu rengit..macam ada persamaan pemikiran kita ini..