7:41 AM

ISA MASIH RELEVEN ?

Dalam arus ledakan multimedia abad ke 21 di negara ini pengguna internet saban tahun makin meningkat. Dan yang celik IT pun berlipat kali ganda, begitu juga pengguna blog, word press, facebook dan yang sewaktunya digunakan sepenuhnya untuk menyampaikan pandangan mengikut persepsi mereka masing-masing. Malangnya ada yang menggunakan laman-laman ini untuk menghentam terus ISA yang difikirkan tidak wajar dan amat Zalim. Cuba fikirkan sejenak.. zalimkah sesuatu undang-undang yang telah dipersetujui bersama oleh penggubal undang-undang yang bertujuan untuk mengekang unsur subersif yang boleh menggugat keamanan dan keharmonian negara. Bagi saya ISA masih releven dan tidak zalim, yang zalim adalah orang yang menyalahgunakan ISA jadi labelkanlah orang  tersebut zalim sama seperti gambar diatas. Saya menulis kenyataan di atas adalah kerana pada pandangan saya  bertlandaskan rasional yang akan saya bincangkan di sini. Rasional yang pertama adalah banyak negara-negara di dunia seperti Singapura, Amerika Syarikat dan negara lain masih menggunakan "ISA" untuk mengekang kegiatan yang boleh menggugat keselamatan negara yang memerlukan tindakan yang segera dan meredakan buat sementara/meneutralkan  waktu keadaan yang kelam kabut tersebut.Cuba kita lihat negara jiran Indonesia baru-baru ini, dimana rakyatnya seramai 50 orang{Kumpulan Bendera) bersenjatakan buluh runcing mengadakan sekatan jalan raya untuk mengusir/sapu(Sweeping) rakyat Malaysia , dijalan Dipenogoro kerana hal remeh-temeh tentang "Tarian Pendet" yang sudah pun dijelaskan kedudukan sebenar oleh kerajaan Malaysia tentang isu ini kepada Indonesia.Rakyat mereka bertindak sesuka hati tanpa dikenakan undang-undang. Ini boleh menimbulkan unsur subversif yang menggugat negara. Kerana saya sendiri merasa marah dengan keadaan ini kalau tidak difikirkan salah disisi undang-undang ,rakyat Malaysia pun akan bertindak perkara yang sama.Akhirnya hubungan Malaysia-Indonesia akan tegang dan timbul kekacaun dalam negara. Oleh kerana ketiadaan ISA di Indonesia rakyat bebas melakukan provokasi.Cuba bayangkan kalau rakyat Malaysia melakukan sweeping kepada rakyat Indonesia.di negara ini. apa akan berlaku..? tapi perkara ini tidak akan berlaku sepert yang dinyatakan oleh Tun Mahathir baru-baru ini. kerana bagi saya adanya  ISA..jadi relevenkah ISA???.
   Kedua ISA boleh digunakan kepada mana-mana individu yang sukar ditangani oleh mahkamah kerana ketidak cukupan bukti untuk beliau disabitkan kesalahan kerana pengaruh dan kekayaanya digunakan untuk menyediakan peguam-peguam yang hebat dan menyogok saksi-saksi serta melakukan ancaman kepada saksi sedangkan beliau boleh mengugat keamaan dan kestabilan negara. Mereka terdiri daripada pengedar Dadah/kongsi gelap.Sebagai bukti semasa pemerintahan Britsih di Hongkong kongsi-kongsi gelap bermaharaja lela polis terpaksa tangkap dan lepas dan naik mahkamah pun tetap menang kerana kekurangan bukti sedangkan terang-terangan mereka adalah kongsi gelap yang dikehendaki mengatur segala kegiatan berunsur jenayah.Jadi apabila in berlaku di negara ini ISA yang akan meneutralkan keadaan ini .. Jadi relevenkah ISA.
  Ketiga.. ISA boleh meneutralkan demonstrasi jalanan yang melampu yang boleh melumpuhkan ekonomi negara. Seperti yang berlaku di negara jiran Thailand di mana penyokong Thaksin yang digulingkan bertempur dengan penyokong kerajaan dan menawan pula lapangan terbang sehingga pelancong terkandas. Apakah implikasi yang terjadi kepada situasi ini. Ekonomi kerajaan Thailand lumpuh dan ramai pula rakyatnya datang ke Malaysia mencari perkerjaan.. Rakyatny sentiasa bergaduh akibat fahaman politik yang berbeza, andai kata situasi ini berlaku di Malaysia di mana penyokong kerajaan dan pembangkang bergaduh besar siapa yang untung???.Silap-silap haribulan kita terpaksa jadi PATI di negara lain kerana tiadanya ketenteraman di Malaysia.jadi relevenkah ISA..
Tidak dapat dinafikan ISA telah digunakan kepada individu-individu tertentu dan akibatnya ISA telah diselar dengan teruk kerana bertindak kejam. Sekali lagi saya tegaskan ISA tidak kejam yang kejam adalah orang yang menggunakan dan menyalahgunakan kuasa ISA demi kepentingan mereka. Oleh yang demikian pindaan-pindaan akta ISA adalah perlu untuk menangani penyalahgunaan kuasa oleh individu tertentu. Kesimpulanya sayangilah Negara Kita, jalankanlah tugas anda sebagai rakyat Malaysia  secara berhemah untuk mengekalkan keharmonian dan kesenangan yang kita kecapi selama ini, yang tidak pernah dikecapi oleh sebilangan rakyat di negara-negara lain  di dunia sekarang. Jadi fikir-fikirkanlah demi kebaikan semua dan negara..I LOVE MALAYSIA .


0 comments: